کتاب علوم شناختی؛ مقدمه ای بر مطالعه ذهن
کتاب علوم شناختی؛ مقدمه ای بر مطالعه ذهن اثر جی فرندنبرگ و گوردن سیلومن ترجمه دکتر محسن افتاده حال، مصطفی مهرورزی، زهراسادات قریشی، آناهیتا خرمی، سحر صابری، تروج بنی رستم، علی شهبازی، علی گودرزی، افسانه زرقی، امید سعادتی و علی درخشش است که توسط انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی چاپ و منتشر شده است.
علوم شناختی راهنمای جدید و مهمی برای نظریهها و مشکلات اساسی در مطالعه ی ذهن و مغز است. نویسندگان این کتاب به وضوح توضیح می دهند که چگونه و چرا علم شناختی قصد دارد مغز را به عنوان یک سیستم محاسباتی که بازنمایی ها را دستکاری می کند، درک کند. آنها ریشه های علوم شناختی را در دکارت شناسایی می کنند – که استدلال می کرد تمام دانش دنیای بیرون از طریق نوعی بازنمایی فیلتر می شود – و نقش امروزی هوش مصنوعی، محاسبات، روانشناسی، زبان شناسی و علوم اعصاب را بررسی می کنند.
در سرتاسر کتاب، بلوکهای ساختمانی کلیدی علوم شناختی به وضوح نشان داده شدهاند: ادراک، حافظه، توجه، احساسات، زبان، کنترل حرکت، یادگیری، درک و سایر پدیدههای ذهنی مهم.
کتاب علوم شناختی: مقدمهای بر ذهن و مغزمقدمه ای واضح و مشارکتی برای موضوع ارائه می دهد. این کتاب اولین کتابی است که تمام رشته های مختلف این علم جدید را در یک رویکرد واحد گرد هم می آورد.
کتاب شامل تصاویر و تمرین هایی برای کمک به دانشجویان است. کتاب علوم شناختی: مقدمه ای بر ذهن و مغز که ترکیبی منحصر به فرد و رضایت بخش از فلسفه و علوم شناختی است، برای دانشجویان و متخصصان به طور یکسان جذاب خواهد بود.
والری هاردکاسل، از موسسه پلی تکنیک ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا در مورد این کتاب نوشته است:
” این کتاب کهبه خوبی نوشته شده است و به راحتی قابل پیگیری است، قلمرو جدیدی را در آموزش علوم شناختی نشان می دهد. ”
جی فریدنبرگ دانشیار و دانشیار گروه روانشناسی در کالج منهتن است، جایی که وی برنامه علوم شناختی را هدایت می کند. وی دکترای خود را در روانشناسی شناختی در سال 1995 در دانشگاه ویرجینیا به دست آورد. علایق دانشگاهی او در زمینه های بینش و فلسفه ذهن است. وی دوره های روانشناسی مقدماتی و فیزیولوژیکی، احساس و درک و روش تحقیق را تدریس می کند.
این کتاب سیزده فصل دارد. فصل اول: مقدمه است که به کشف فضای درون میپردازد. فصل دوم رویکرد فلسفی و پرسشهای دیرپای موضوعات را بررسی میکند، فصل سوم به رویکرد روانشناسی و نظریههای موضوع کتاب میپردازد. فصل چهارم رویکرد شناختی را بررسی میکند و به تاریخچه، بینایی و توجه در این رویکرد میپردازد. فصل پنجم: رویکرد شناختی را در ابعاد حافظه، تصویر ذهنی، حل مسأله تحلیل میکند. فصل ششم رویکرد علوم اعصاب را بررسی میکند و ذهن به مثابه مغز را تعریف میکند. فصل هفتم با عنوان رویکرد شبکهای، ذهن بهعنوان شبکه را برای مخاطب تعریف میکند. فصل هشتم بر رویکرد تکاملی تمرکز دارد و تغییر در طول زمان را تحلیل میکند. فصل نهم رویکرد زبانشناسی را تفسیر میکند و به زبان و علوم شناختی میپردازد. فصل دهم و یازدهم هوش مصنوعیرا از دیدگاههای دیدگاههای توصیفی و کاربردی تحلیل میکند. فصل دوازدهم با عنوان رباتیک به عامل هوشمندی نهایی میپردازد.
و در پایان فصل سیزدهم نتیجهگیری است. فهرست اسامی هر فصل بهطور کامل به یک رویکرد منفرد از هر رشته میپردازد. از این رویکردها، میتوان به رویکرد تکاملی و رباتیک اشاره کرد که معمولا در دیگر متون و کتابها به آن اشاره نشده است. ساختار عمومی هر فصل به این صورت است که ابتدا یک رویکرد به گونهای توضیح داده میشود تا علت اختصاصی بودن آن را دریابیم. در این کتاب ایدههای عمدهای که برانگیزانندهی هر دیدگاه یا رویکرد فکری هستند، همراه مشکلات موجود در آنها و نیز تلاش برای حل آن مشکلات، کنار هم قرار گرفته و توضیح داده میشوند. شایان ذکر است این کتاب منبع درسی در دکتری و کارشناسی ارشد علوم شناختی است.
خرید کتاب علوم شناختی؛ مقدمه ای بر مطالعه ذهن اثر جی فرندنبرگ و سایر کتابهای رشته روانشناسی در فروشگاه آنلاین کتاب سروشگان
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.