کتاب روان شناسی تربیتی نوشته سیده ماهرخ موسوی توسط انتشارات ساوالان به چاپ رسیده است.
کتاب حاضر با هدف آموزش مفاهیم اصلی روان شناسی تربیتی در مقطع کارشناسی تهیه شده است. از آنجا که روان شناسی تربیتی، علاوه بر گرایش های دبیری، در نظر گرفته شده است؛ و بسیاری از افرادی که آن را مطالعه می کنند یا معلم هستند، یا در آینده جذب شغل معلمی خواهند شد، در این کتاب تلاش شده است تا مروری کاربردی بر مبانی نظری روان شناسی تربیتی ارائه شود.
فهرست مطالب کتاب روان شناسی تربیتی:
فصل 1: روان شناسی تربیتی و جایگاه آن در آموزش اثر بخش
فصل 2: آموزش و پرورش وابسته به رشد: بررسی نظریه های یادگیری مغز محور و رشد شناختی
فصل 3: آموزش و پرورش وابسته به رشد: بررسی نظریه سازاگری ویگوتسگی و نظریه روانی اجتماعی اریسکون
فصل 4: ضرورت تعیین اهداف و برنامه ریزی کلاسی/ آموزشی
فصل 5: نظریه های رفتاری یادگیری: بررسی نظریه های پاولف، ثرندایک، اسکینر و گاتری
فصل 6: نظریه های شناختی یادگیری: ( بررسی نظریه های پیاژه، ویگوتسکی، برونر، گشتالت، آزوبل و بندروا)
فصل 7: نظریه خای شناختی: بررسی رویکردهای پردازش اطلاعات و تفکر انتقادی
فصل 8: روشهای آموزش: آموزش یادگیرنده – محور، آموزش مسالحه محور، آموزش معلم – محور و تعاملی
فصل 9: انگیزش و جایگاه آن در آموزش
فصل 10: تفاوتهای فردی: بررسی نقش عوامل فرهنگی: طبقه اجتماعی – اقتصادی، اقلیت های قومی و نقش زبان
فصل 11: تفاوتهای فردی: بررسی نقش جنسیت و خانواده
فصل 12: تفاوتهای فردی: بررسی سبکهای یادگیری، سبکهای تفکر و هوش
فصل 13: مدیریت و اراده ی کلاس درس
فصل 14: سنجش و جایگاه آن در آموزش بررسی اصطلاحات و ویژگی های سنجش
فصل 15: سنجش و جایگاه آن در آموزش: بررسی انواع، روشها و ابزار سنجش
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.