در این کتاب مطالعه رفتار سازمانی در سطح گروهی با توجه به رویکرد اسلامی در چهار بخش کلی انجام شده است: در بخش رفتار گروه، بررسی های انجام شده شامل دیدگاههای علمی و اسلامی راجع به شکل گیری گروه و کارکردهای آن، انواع گروهها، پویایی گروهی و تحلیل مؤلفه های آن، تصمیم گیری گروهی و چگونگی آن در عصر رسول خدا (ص) و متغیرهای ساختاری است. در بخش ارتباطات سازمانی، الگوهای ارتباطات انسانی در اسلام و شیوههای ارتباطی آن مطرح و انواع ارتباطات در گزاره های اسلامی و ارتباطات سازمانی بررسی شده است، همچنین مدل اسلامی مربوط به آن تدوین شده است. در بحث قدرت، کلیاتی درباره مفهوم قدرت و دو نوع عمده آن؛ یعنی قدرت سازمانی و شخصی طرح گردیده و قدرت اخلاقی به عنوان قدرت برتر و مورد تأکید معصومین (ع) معرفی شده است. مؤلفه های مهم این قدرت تقوا و پرهیزگاری، رفق و مدارا، محبت و الفت، دفع بدی با خوبی و سعه صدر است. در بخش تعارض، تحلیلهایی درباره اختلاف نظر، تعارض رفتاری، تضاد و رقابت انجام پذیرفته و رهیافتهای اسلامی ناظر به هر کدام بررسی شده است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.