کتاب روش شناسی مطالعات برنامه درسی ترجمه محمود مهرمحمدی
این کتاب برای دانشجویان رشته برنامهریزی درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان منبع اصلی درس «روشهای تحقیق در علوم تربیتی» به ارزش 3 واحد تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند.
اعتبار و وزن رشتههای علمی و تخصصی با توجه به ساختار دانشی و ساختار روشی آنها سنجیده میشود؛ رشتههایی که دارای وجاهت آکادمیک برتری هستند، در این دو جنبه از قوام بیشتری برخوردار میشوند. رشته مطالعات برنامه درسی نیز از این قاعده پیروی میکند. این رشته، باوجود آنکه هنوز ممکن است به دلیل جوانی، ابعاد هویتیِ بارز و برجسته و مورد توافق جهانی نداشته باشد، اما به سرعت جایگاه خود را در حوزه معرفتی مادر، یعنی علوم تربیتی، پیدا کرده و توسعه قابلتوجهی را هم در سطح دانشگاههای جهان و هم در ایران تجربه کرده است. بنا بر این قاعده، حفظ این موقعیت و تداوم آن مستلزم تنقیح هرچه بیشتر هویت دانشی و هویت روشی آن است. کتاب روششناسی مطالعات برنامه درسی تنها اثری به شمار میرود که تنقیح هویت روشی این رشته را هدف قرار داده و از این نظر جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. بیتردید، ادموند شورت، پدیدآورنده این اثر، که در شمار سرآمدان این رشته قرار دارد، با خلق این کتاب گامی خلاقانه و هوشمندانه در راستای تحکیم پایههای علمی این رشته و تثبیت هویت آن برداشته است.
فهرست کتاب
پیشگفتار سر ویراستار
آشنایی با پروفسور ادموند سی. شورت
پیشگفتار پدیدآورنده
گفتار مقدماتی: فهم پژوهش برنامه درسی
فصل اول: پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی
فصل دوم: کاوشگری فلسفی: نقد توسّعی
فصل سوم: پژوهش فلسفی: جُستار نظرپردازانه
فصل چهارم: پژوهش تاریخی: روایت داستانهای واقعی
فصل پنجم: کاوش علمی: تبیینها و حدود
فصل ششم: پژوهش قومنگارانه: درک فرهنگ و تجربه
فصل هفتم: پژوهش روایی: تجربههای داستانشده
فصل هشتم: پژوهش زیباشناسانه: نقد هنر
فصل نهم: پژوهش پدیدارشناختی: ادراکات زیست ـ جهانی
فصل دهم: پژوهش هرمنوتیک: تصور هرمنوتیک و متن تربیتی
فصل یازدهم: پژوهش نظریهای: مؤلفهها و ساختار
فصل دوازدهم: پژوهش هنجاری: ابعاد و دیدگاهها
فصل سیزدهم: پژوهش انتقادی: پارادایمی در خدمت جنبش اجتماعی یا عمل رهاییبخش …
فصل چهاردهم: پژوهش ارزشیابی: سنجش موقعیتی
فصل پانزدهم: پژوهش تلفیقی: سنتزپژوهی
فصل شانزدهم: پژوهش معطوف به عمل فکورانه: هنرهای برنامهریزی
فصل هفدهم: پژوهش در عمل (کنشپژوهی): اقدام مبتنی بر مطالعه
فصل هجدهم: کلام آخر: تأملات پایانی
آشنایی اجمالی با نویسندگان فصول مختلف
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.