برنامه ریزی آموزشی و سیاست گذاری آموزشی اموری کاملا مرتبط با یکدیگرند. برنامه ریزانی که به چگونگی تهیه و تنظیم سیاست ها آگاه نیستند، موفق نخواهند بود و کمک چندانی نیز به سیاست گذاران نمی کنند. در واقع، برنامه ریزی فرآیندی گوناگون، از تحلیل وضع موجود و ایجاد و ارزیابی گزینه های سیاستی تا تنظیم و نظارت بر اجرای سیاست جدید می انجامند دربر می گیرد. در این فرایندها افراد مختلفی دخالت دارند و اگر منافع آن ها به درستی ارزیابی نشود و مورد توجه قرار نگیرد، احتمال هر نوع شکستی برای برنامه یا سیاست وجود دارد. این کتاب یک الگوی کلی از سیاست گذاری آموزشی را معرفی می کند و با بهره گیری از مطالعات تحلیلی و انتقادی، چگونگی کاربرد آن را توضیح می دهد.
مباحث کتاب فرآیند برنامه ریزی:
چهارچوبی برای تحلیل سیاست گذاری آموزشی
تعریف سیاست و دامنه آن
سیاست گذاری
چهارچوب مفهومی تحلیل سیاست
پرو: نمونه ای از رویکرد جامع انقلابی
اردن: نمونه ی حرکت از تغییرات تدریجی به جامع
تایلند: نمونه ی حرکت از رویکردی خاص به رویکردی راهبردی
بورکینافاسسو: نمونه ی رویکرد جامع و تحت تاثیر عوامل بیرونی
کاربرد تحلیل سیاست در فعالیت های برنامه ریزی آموزشی
درس هایی که از تجربیات دیگران می آموزیم
نتیجه گیری برای برنامه ریزان
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.