News

آیا خواندن کتاب های هری پاتر عمر آدم را کم میکند ؟

harry potter

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت دانشگاه آکسفورد، محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه آکسفورد انگلیسی نتایج تحقیقات خود را در قالب نظریه‌ای جالبی و عجیب درباره درباره کتاب و مطالعه کتاب منتشر کرده است. دکتر «امیلی تروسینکو» استاد رشته زبان‌شناسی دانشگاه آکسفورد اعتقاد دارد کتاب نیز مثل سایر رسانه‌های معاصر روی سلامتی تاثیر منفی دارد.

دکتر تروسینکو تحقیقات گسترده‌ای در زمینه زبان و ادبیات کشورهای مختلف انجام داده است که نمونه اخیرش مربوط به زبان آلمانی است. وی نتایج تحقیقات روانشناختی اخیر خود را اینگونه تفسیر می‌کند که کتاب بر خلاف عقیده عمومی  آنقدرها هم برای انسان مفید نیست. این استاد انگلیسی بر اساس تجربه شخصی‌اش می‌گوید: «هرچند نمی‌توان فایده‌های مطالعه کتاب را انکار کرد ولی باید بگویم که به اعتقاد من مطالعه کتاب آنقدرها هم برای زندگی انسان مفید نیست و حتی در بعضی موارد زندگی انسان را نیز به خاطر می‌اندازد.»

کتاب های هری پاتر

دکتر تروسینکو به تحقیقاتش در همکاری با دانشمندان علوم تغذیه در دانشگاه آکسفورد و همچنین گروه تحقیقاتی بیت (BEAT) اشاره می‌کند که بزرگترین گروه علمی غیردولتی در کشور انگلیس است. نتیجه تحقیقات این است که مطالعه کتاب به میزان قابل توجهی با عوارض و اختلالات تغذیه مثل کم اشتهایی رابطه مستقیم دارد. نتایج تحقیقات دکتر تروسینکو و تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد کتاب خواندن برای کسانی که به اختلالات روانی ناشی از سوءتغذیه مبتلا هستند، نه تنها مفید نیست بلکه موجب به خطر افتادن زندگی آنها خواهد شد.

بیش از 600 نفری که در این تحقیقات شرکت کرده بودند اعلام کردند که اختلالات سوءتغذیه آنها با خواندن کتاب و به خصوص خواندن داستان افزایش پیدا می‌کند. در مطالعات سال‌های قبلی تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد ارتباط تماشای تلویزیون و مجلات با اختلالات تغذیه‌ای ثابت شده بود و حالا این تیم‌های تحقیقاتی درباره کتاب نیز همین نظر را دارند.

دکتر تروسینکو در مقاله خود که در مجله روانشناسی دانشگاه آکسفورد نیز منتشر شده است، نظریه جالب دیگری نیز دارد. وی اعتقاد دارد میزان اختلالات تغذیه‌ای در رابطه با مطالعه کتاب بستگی به نوع کتاب و حتی داستان مورد نظر دارد. وی می‌گوید: «بسته به ذائقه افراد هر داستانی از هری پاتر گرفته تا غرور و تعصب جین آستن در میزان اختلالات تاثیر متفاوتی دارد. افراد روی داستان تمرکز زیادی کرده و از تفکر منطقی به دنیای واقعی بازمی‌مانند و شاید یکی از دلایل اختلالات تغذیه‌ای همین تمرکز بیش از حد روی داستان‌ها و کتاب باشد.»

طبق نظریه استاد دانشگاه آکسفورد داستان‌های علمی تخیلی یا داستان‌های طولانی بیشتر روی افراد تاثیر دارد و موجب اختلالات می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید